mandag 17. september 2012

New York Blueberry Cheesecake

For en stund siden bakte jeg noe som jeg tror må være det beste jeg har smakt av søtsaker. En skikkelig deilig ostekake! Med blåbær fra egne blåbærbusker! Først nå har jeg forstått at ostekake ikke trenger være slike ustekte, litt kjedelige kaker (som jeg likevel digger). Nei, heretter er det stekt ostekake som gjelder!
Nam!
Denne oppskriften fant jeg i boka, A piece of cake, til Leila Lindholm. Den dama er helt genial!
Her finner du mange flere av oppskriftene hennes, og en fin nettbutikk med mye flott!

 
Kjeksbunn
300 gr Digestive-kjeks
150 gr smør, smeltet
 
Ostefyll
600 gr philadelphiaost naturelle
2 1/2 dl kesam
1 dl sukker
1 dl maisenna
2 ts vaniljesukker
3 økologiske egg
1 dl kremfløte
200 gr god hvit sjokolade
1 1/2 friske eller frosne blåbær
 
1. Forvarm ovnen til 175 grader.
2. Finknus kjeksen ien hurtigmikser, og bland smulene med smeltet smør.
3. trykk blandingen ned på bunnen av en teflonspringform (ca 23 cm)
4. Stekes midt i ovnen i ca. 10 min. Avkjøles
5. Pisk philadelphiaosten og kesam til det får en kremaktig konsistens.
6. Bland sukker, maisenna og vaniljesukker, og ha det oppi osteblandingen.
7. Pisk inn eggene, ett om gangen og ha så i fløten.
8. Brekk sjokoladen i biter og smelt i vannbad. Rør sjokoladen inn i fyllet.
9. Hell fyllet over bunnen og dryss blåbær på toppen.
10. Stekes midt i ovnen i rundt 40 minutter. For å hindre at ostekaken blir brent, kan du dekke den med aluminiumsfolie når den blirgyllenbrun.
11. Skru av ovnen og la ostekaken stå i restvarmen i 30 minutter.
 
NYT!
 
 
Så må jeg tipse deg om at dette kakefatet fra Rice, er helt supert for å servere denne kaka på! Perfekt i både farge og fasong! Det blir festkake det!!
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...